Stationsgebied ontwikkelingsvisie

station_groningen

29 mei Stationsgebied ontwikkelingsvisie

Groningen staat aan de vooravond van een aantal ingrijpende infrastructurele projecten. Samen moeten die ervoor zorgen dat de stad in de toekomst bereikbaar blijft en kan blijven groeien en bruisen. En dat stad en regio goed met elkaar verbonden blijven.

De stad groeit

Want terwijl de omgeving krimpt, groeit de stad. Het aantal inwoners groeit naar verwachting van bijna 200.000 nu naar ruim 228.000 in 2025. De vervoersstromen van, naar en door de stad nemen toe. Dagelijks zijn er ongeveer 370.000 vervoersbewegingen van en naar de stad Groningen. Per fiets, auto, bus en trein. Daarvoor komen er aanpassingen aan het spoor.
Naast de aanpassingen aan het spoor kan er aan de zuidzijde van het Hoofdstation de komende jaren een tweede, volwaardige hoofdentree van het station komen. Deze zuidentree is geen ‘achterdeur’, maar kan een nieuwe ontmoetingsplek worden voor reizigers.

2
Groningen Station Europapark, SoZaWe Gemeente Groningen. © MVSA-Architects

Toplocatie in de regio

Met het verplaatsen van het huidige opstelterrein achter het Hoofdstation ontstaat ruimte voor het ontwikkelen van de zuidzijde van het stationsgebied. Dit gebied kan de komende decennia uitgroeien tot een toplocatie in de regio. Gedacht wordt aan een moderne ‘Cityhub’ met een mix van stedelijke functies, en met ruimte voor leisure, kantoren en woningen. Wanneer de voetgangerstunnel een volwaardige entree krijgt aan de zuidkant, wordt dit gebied verbonden met de binnenstad. Het streven is op termijn het busstation hier naartoe te verplaatsen.

In 5 minuten de hoofdlijnen van het plan voor Groningen Spoorzone zien? Bekijk de film.

Titelfoto: Centraal Station Groningen. © Harold Koopmans, VentoBoreale

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.