De terugblik op De Bank voor Iedereen!

AlfaCollegeUrbanGroLab27

15 okt De terugblik op De Bank voor Iedereen!

Door slimme banken te maken, leren we veel over het gebruik van de publieke ruimte!

Wanneer we plannen en ontwerpen maken voor de publieke ruimte, plaatsen we altijd een paar elementen in het ontwerp. Hier en daar wat groen, een aantal zitplekken, prullenbakken en misschien wat speelse elementen. Wanneer we een ontwerp maken voor de publieke ruimte, proberen we te ontwerpen voor de mensen die het gebruiken en hen daarin ook te betrekken. Maar wat als de publieke ruimte er al is, hoe benaderen we gebruikers om deze ruimte te verbeteren? De Bank voor iedereen heeft daar een handje in geholpen en was een doorslaand succes!

Zitplekken zijn een belangrijk onderdeel van de publieke ruimte, omdat het mensen aantrekt. Ze bieden een plek voor ouderen om te rusten, ze zorgen voor meer mobiliteit in de buurt en creëren een plek waarin je andere mensen kunt ontmoeten. Het heeft een positief effect op de beleving van pleinen, winkelstraten en speeltuinen. Daarom is het belangrijk dat je bij een ontwerp altijd in het achterhoofd houdt dat je een plek maakt voor de mensen. Bankjes zijn het ultieme symbool van de publieke ruimte en het is interessant om te weten te komen hoe en waarom ze gebruikt worden. Wanneer we dit weten kunnen we ook beter bepalen hoe en waar we ze plaatsen.

In de nieuwe plannen voor de binnenstad wordt al hard nagedacht over het vernieuwen en fijner maken van de stad. Daar horen ook nieuwe zitplekken bij. Uit eerdere onderzoeken van het Urban Gro Lab (hier en hier) blijkt ook dat de inwoners van de stad graag meer groen en zitplekken zien in de binnenstad. We hebben daarom besloten om met deze Bank voor Iedereen in te spelen op dit vraagstuk.

AlfaCollegeUrbanGroLab22
Afb 1: Bank in gebruik op de Vismarkt

Met dit project zorgden we aan de ene kant voor een tijdelijke oplossing voor het gebrek aan publieke zitplekken, terwijl we aan de andere kant onderzoek deden naar het gebruik van de zitplekken. De bank is gemaakt door studenten van het Alfa College, het ontwerp moest modulair, flexibel, comfortabel en speels zijn. Daarnaast hebben we sensoren in de bank geïnstalleerd. Deze sensoren hebben 24/7 het gebruik van de bank gemeten. Ook konden mensen een vragenlijst invullen, hierin konden gebruikers aangeven wat ze van de bank vonden, van het materiaal en van de locatie.

Banken_datums
Afb 2: De geteste locaties

Zo hebben we een hele reis door de binnenstad gemaakt, waarbij we de bank iedere week op een andere locatie hebben getest.Op deze manier hebben we een oplossing geboden voor meer zitplekken en daarnaast het gebruik gemeten. Zo weten we per locatie, hoe vaak en hoe lang de bank gebruikt is en hebben daarnaast gebruikers ook hun mening gedeeld.
De resultaten geven nieuwe inzichten en ook bevestiging van de opvattingen waar we nog niet zeker van waren. Er is weinig onderzoek gedaan naar publieke banken en de meeste informatie is gebaseerd op subjectieve ervaringen en verwachtingen. Dus wat zijn de belangrijkste inzichten die de bank ons heeft gegeven?

Resultaten
Allereerst hebben we in deze zeven weken de stad een stukje leefbaarder, liefdevoller en prettiger gemaakt! We hebben heel veel positieve reacties mogen ontvangen. Winkeliers, toevallige passanten en gebruikers gaven allemaal aan dit het een mooi en broodnodig initiatief was, dat de bank erg mooi was (“waar kunnen we hem kopen?!”) en dat iedereen graag meer zitplekken in de stad en de buurten ziet. Daarnaast hebben we ook een aantal mooie foto’s ingezonden gekregen. Onderaan het artikel zijn er nog een paar ingevoegd! Natuurlijk hebben de sensoren en vragenlijst ook resultaten opgeleverd.

Sensoren
– Op iedere locatie wordt de bank weer anders gebruikt. De bank werd op de Vismarkt en in de Herestraat heel erg vaak gebruikt. Langs het water was het bijvoorbeeld veel minder vaak, maar duurde het gebruik wel langer; Een mooie plek voor de lunch of het avondeten of te ontspannen gedurende de warme zomeravonden.

– Het gebruik van de bank in de Herestraat had een duidelijke correlatie met de winkeltijden. Buiten de winkeltijden werd de bank amper gebruikt. Dit geeft duidelijk aan dat de Herestraat een erg mono-functionele plek is.

– Een bank kan ervoor zorgen dat een ruimte in een plek verandert. Een van de plekken was het Schuitendiep. Een plaats die niet verbonden is aan een wandelroute en eigenlijk gewoon een plek aan het water is. Door de bank te plaatsen werd deze locatie opeens geactiveerd. Mensen besloten hier te lunchen of een pizza te eten. Door de bank werd de plek opeens vaak gebruikt.

– Door de bank te plaatsen op bepaalde plekken werd een grote vraag naar zitplekken zichtbaar. Zeker op drukkere plekken in de binnenstad werd de bank bijna de hele tijd gebruikt.

– Toen we zeiden dat we een bank voor iedereen wilden maken, bedoelden we ook een bank voor iedereen. We zijn blij om te zien dat de bank tweemaal is gebruikt als slaapplek voor een dakloze.

– De bank werd bij City Central en de Sluiskade weinig gebruikt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de plaatsing. Bij City Central was het niet erg duidelijk dat het ging om een publieke bank, terwijl je bij de Sluiskade met de rug naar het water zat.

Vragenlijst
– Uit de vragenlijst bleek dat veel gebruikers vonden dat er te weinig zitplekken zijn in de stad en dat sommige banken niet op de juiste plek geplaatst zijn. (#benchwashing)

– De belangrijkste redenen om een bank te gebruik zijn 1. om tot rust te komen, 2. om te zitten en mensen te kijken en 3. om even wat te eten en te drinken.

– De beste locaties voor het plaatsen van een bank zijn 1. langs een bestaande wandelroute, 2. op een belangrijke ontmoetingsplaats waar veel dingen gebeuren en 3. meer zitplekken op rustige plekken met groen of met water.

– Met name locaties in en rondom winkelstraten zijn zitplekken erg gewenst. Momenteel zijn het voornamelijk zitplekken waar je ook een drankje moet kopen. Als je inclusieve stad wilt zijn voor iedereen is het belangrijk om zitplekken te maken die toegankelijk zijn voor iedereen.

– De bank zelf moet van comfortabel materiaal (het liefst hout) zijn en de grootte en het onderhoud is belangrijk. De bank moet prettig zijn voor het oog en voor de billen. Ook leuningen zijn belangrijk voor ouderen die van de bank gebruik maken.

Vervolg
Op basis van deze informatie gaan we het gesprek aan met de collega’s bij de gemeente. Op deze manier kunnen we in de toekomst meer en betere zitplekken creëren voor iedereen en zo de stad een stukje leefbaarder maken. Mede daarom gaat onze dank uit naar het Alfa College, de gemeente Groningen en collega’s van de Hanzehogeschool voor de inzet en de prachtige bank.

Wil je meer resultaten in zien of meer weten over de verzamelde gegevens, dan is het mogelijk om contact op te nemen via jornevisser@gmail.com, ik vertel graag meer over het onderzoek en het project.

Daarnaast is de bank ook te vinden op de Grote Markt tijdens het Let’s Gro festival!

37785738_1297684830334297_3929577196720488448_n  IMG-20180609-WA000115ac5be9-311d-4360-9897-5fe9276be2db

 

Geen reactie's

Geef een reactie

*