Slimme Routes brengen studenten snel en veilig naar Zernike

Slimmeroute 2014 026

28 aug Slimme Routes brengen studenten snel en veilig naar Zernike

In het kader van verdere ontvlechting van de verkeersstromen in Groningen is vorig jaar begonnen met het promoten van de Slimme Route voor fietsers. Dit jaar is dat vervolgd door het uitdelen van blikjes sportdrank tijdens de KEIweek. Maar wat is nou die Slimme Route en waarom is die zo slim?            

Ontvlechting

De Slimme Route naar Zernike is geen nieuwe, hypermoderne fietsroute, maar vooral een campagne om de Groningse infrastructuur beter te benutten. In 2013 werd deze opgezet om fietsers door middel van promotie en communicatie via alternatieve routes naar Zernike te leiden. Langs de Zonnelaan ligt een goed fietspad, maar door de grote stroom fietsers die hier iedere ochtend en avond voorrang heeft op automobilisten die van de Ringweg komen, ontstaan vaak files. Om onveilige situaties te voorkomen en de doorstroming te verbeteren, zou het dan ook beter zijn als de fietsers een andere route nemen naar en van Zernike. Door dit ontvlechten van verkeersstromen wordt de hinder die de ene stroom ondervindt van de andere verminderd. De alternatieve fietsroutes, via het Jaagpad en via het Park Selwerd, zijn hier te zien. De Slimme Route klinkt in eerste instantie misschien als een maatregel die alleen het autoverkeer helpt, maar de routes zijn ook daadwerkelijk slim voor de fietser.

Slimmeroute 2014 045

Snel, veilig en groen

Doordat er geen verkeerslichten zijn en de beide routes grotendeels over goed onderhouden fietspaden lopen met weinig ander verkeer in de buurt, zijn de routes sneller en veiliger dan de route via de Zonnelaan. De Universiteitskrant testte dit vorig jaar met een wedstrijd tussen drie fietskoeriers.

De Slimste Route van Universiteitskrant Groningen

Naast de slimme keuze voor veiligheid en snelheid, bieden de routes aangenaam veel groen. Het Jaagpad loopt geheel langs het Reitdiep, terwijl de andere route studenten over het Wilgenpad door Park Selwerd leidt. Voor wie nog meer bomen wil zien sluit de route goed aan op het Noorderplantsoen en het Sleedoornpad.

Voor veel studenten ligt Zernike gevoelsmatig ongeveer ten noorden van het centrum. Het Jaagpad voelt dan ook wel als een omweg. Kijk echter goed op de kaart en je ziet dat Zernike een stuk naar het westen ligt. Gemeten vanaf de Herman Colleniusbrug ontlopen de routes via Jaagpad en Zonnelaan elkaar niet veel. Voor bestemming ACLO is het Jaagpad duidelijk korter, voor de andere kant van de campus kan het een paar honderd meter schelen in het voordeel van de Zonnelaan. Afstand die ruimschoots goedgemaakt wordt door het gebrek aan auto’s en verkeerslichten op het Jaagpad! Voor wie vanaf de binnenstad, het Noorderstation of de Korreweg snel naar de campus wil, is de route door Park Selwerd altijd de kortste route.

Het resultaat

Het is dan ook niet vreemd dat de promotiecampagne in 2013 vooral succes heeft gehad bij die Slimme Route. Tussen mei en december groeide het aantal gebruikers van deze route met bijna een kwart naar ruim 13.000 fietsers per dag. Daarmee komt zelfs de positie van de Korreweg als drukste fietsroute van de stad in gevaar! Het Jaagpad werd in eerste instantie ook flink meer gebruikt, maar dit nam wat af zodra het ’s avonds eerder donker werd. In dezelfde tijd groeide het aantal fietsers op de Zonnelaan ook wel, maar duidelijk minder dan het totale fietsverkeer naar Zernike.

Slimmeroute 2014 040

Tijdens de afgelopen KEIweek kreeg de promotiecampagne een vervolg: tijdens de sportdag werden blikjes sportdrank uitgedeeld aan het begin van het Jaagpad bij de ACLO. Studenten blijven vaak bij hun aangeleerde route: hopelijk zullen zij de Slimme Routes gebruiken zolang ze op de Zernike Campus studeren en sporten. Na de promotiecampagne is het in 2015 tijd om de alternatieve routes te verbeteren, zodat deze het predikaat Slim kunnen blijven dragen. Hoe deze verbeteringen vorm zullen krijgen zal in de komende maanden duidelijk worden. Bovendien wordt gekeken naar uitbreiding van de Slimme Routes, zodat deze bijvoorbeeld ook op het Hoofdstation aansluiten.

Kijk ook op www.slimmeroute.nl en volg @slimmeroute.

Foto’s: Cor van der Veen.

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.